مشادة في «بيراميدز» بين جمال الغندور وسمير عثمان بسبب هدف الأهلي (فيديو)

تحرير : سعد الدين محمود

١٢ سبتمبر ٢٠١٨ - ٠٢:١٦ ص

 دخل الحكم الدولي السابق جمال الغندور، والخبير التحكيمي بقناة بيراميدز،  في خلاف حاد على الهواء مع الحكم الدولي السابق سمير محمود عثمان، بشأن عدم صحة هدف النادي الأهلي في وادي دجلة، ضمن مباريات الجولة الثالثة من بطولة الدوري المصري الممتاز، والذي سجله صلاح محسن.

ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت ﻣﺘﻌﻠﻘﺔ

وقال الغندور، خلال مداخلة هاتفية، بحلقة الثلاثاء، من برنامج «ستاد بيراميدز» إنه ليس من حقه أي حكم إبداء وجهة نظره فيما يتعلق بالقرارات التي تحسمها تقنية «البيرو»، وهدف الأهلي غير صحيح.

حوار الغندور اشتدت حدته، حينما وجه حديثه لسمير عثمان قائلًا: «هو إنتوا عندكوا في الأهلي فيه جهاز بيرو؟»، وهو ما أثار حفيظة الأخير الذي يعمل في الاستوديو التحليلي الخاص لقناة الأهلي، إحنا بنستخدم التقنيات الحديثة عشان نوصل للحقيقة يبقى احنا بنشتغل صح، الرأي أهلًا بيه في أي حاجة فيها تقدير، لكن حالة التسلل لا تخضع لآراء».

وأشار، إلى أن استخدام التقنيات الحديثة ليس بدعة ولا نريد تطبيقها للتعاطف مع نادي كبير أو صغير، وكل ما تفعله «البيرو» هو تحديد لحظة لعب الكرة، وقاطعه سمير عثمان قائلًا: «ليس من المنطقي أن يتم تطبيق جزء واحد من تقنية الـVAR واغفال بقية شروط التقية وفقًا لما أوصى به الاتحاد الدولي لكرة القدم (فيفا)، متمًا «أنا مستغرب من كلام كابتن جمال الغندور على الأندية الكبيرة والصغيرة، ومفيش حاجة إسمها إن كل واحد هيدافع عن القناة اللي بيشتغل فيها ويبعد عن المنطق يبقى أنا جاي هنا ليه؟».
  
وجاء تعليق جمال الغندور: «أنا مش عايزك تستغرب خالص، أنا سمعت كلامك ودخلت عشان أعلق عليه، إيه اللي واجعك في كلامي، إحنا مش بنلعب في الجهاز، لازم الناس تعرف إن سمير محمود عثمان، ومحمد فاروق، وياسر عبد الرؤوف دول من أولادي في التحكيم وأعتز بهم، لكن لما نختلف مع بعض نحط في حاسباتنا إن إحنا بنتكلم مع أبونا مش مع حد زينا زيه».
 

التعليقات